Nieuwe regelgevingen in werking sinds 1 april 2017

Vakartikels

Syndicus van vereniging van mede-eigenaars (VME) moet opgenomen zijn in KBO

Iedere vereniging van mede-eigenaars (VME) zou moeten ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en heeft ook een (eigen) ondernemingsnummer. Deze inschrijving is al een aantal jaren verplicht en gebeurt normalerwijze bij overschrijving in de openbare registers van nieuwe statuten of akten van wijziging van statuten voor oudere VME’s. Vanaf 1 april 2017 is het nu ook verplicht om de functie van syndicus van een VME op te laten nemen in de KBO bij de inschrijving van de VME.

Deze aanvulling is niet alleen verplicht voor beroepsmatige syndici (lid van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars), maar ook voor niet-professionele fysieke personen die optreden als syndicus. Deze aanvulling in de KBO moet gebeuren alvorens de opdracht van de syndicus start. Indien er minder dan 8 dagen zijn tussen de beslissing tot benoeming en de ingangsdatum van de opdracht van de syndicus, is het in orde als de aanvulling KBO gebeurt binnen de 8 dagen na de beslissing tot benoeming. VME’s die reeds bestonden op 1 april 2017 krijgen tot 31 maart 2018 de tijd om de functie van syndicus te laten aanvullen bij hun KBO-inschrijving. 

Het is de VME of de syndicus zelf die de aanvraag tot aanvulling bij een ondernemingsloket moet indienen. Voor de aanvulling in de KBO wordt door het ondernemingsloket de gebruikelijke kost van 85,50 euro (bedrag 2017) aangerekend. De aanvulling KBO zal gebeuren op basis van het ondernemingsnummer of rijksregisternummer van de syndicus in kwestie. 

Aangifte van schuldvordering bij faillissement van debiteur kan enkel elektronisch

Vanaf 1 april 2017 is het voor Belgische rechtspersonen (ook éénmanszaken!) verplicht om elke aangifte van schuldvordering in het kader van een faillissement op elektronische manier in te dienen. De indiening kan gebeuren door de schuldeiser zelf of door een bijzondere gemachtigde zoals een accountant of advocaat. De elektronische indiening gebeurt via www.regsol.be. Hierbij moet ook het bankrekeningnummer worden meegedeeld waarop een tegoed betaald mag worden. De stavingstukken zoals facturen en contracten worden elektronisch opgeladen en meegestuurd. Nieuw is ook dat iedere schuldeiser die een aangifte van schuldvordering wil indienen een “bij wet bepaalde bijdrage in de kosten” (de retributie), dient te betalen. Dit is een vereiste om te kunnen worden aanvaard in het faillissement. De retributie bedraagt momenteel 6 euro per ingediende schuldvordering en valt niet onder de BTW.

Eens de indiening van de aangifte van schuldvordering in orde is, heeft de schuldeiser toegang tot het elektronisch faillissementsdossier en kan de aangifte via die weg nog aangepast worden. De schuldeiser kan dan ook de evolutie van het dossier via deze elektronische weg volgen. 

Wenst u over dit alles meer te weten, neem dan contact op met Anne Roucourt (Legal Partner) of uw dossierverantwoordelijke.