Internationale fiscaliteit2025-09-12T13:51:24+02:00

Internationale fiscaliteit

Internationaal ondernemen biedt heel wat kansen, maar brengt ook extra fiscale verplichtingen met zich mee. We helpen u bij het naleven van de regelgeving en het fiscaal optimaliseren van uw internationale activiteiten.

Wat is internationale fiscaliteit?

Actief in meerdere landen? Dan moet u niet enkel voldoen aan de Belgische fiscaliteit, u moet ook rekening houden met lokale belastingverplichtingen, bilaterale belastingverdragen en Europese en internationale rapporteringsregels.

Dit is onder meer het geval bij het uitsturen van personeel naar het buitenland, het verlenen van grensoverschrijdende diensten of het overbrengen van uw productie naar het buitenland. Een doordachte fiscale strategie is dan cruciaal. We bekijken samen met u de optimale structuur van uw buitenlandse activiteiten en transacties.

internationale-fiscaliteit

Wanneer heeft u internationaal fiscaal advies nodig: enkele voorbeelden

  • Grensoverschrijdende dividenden, interesten of royalties
    Ontvangt u buitenlandse dividenden, interesten of royalties? Onder bepaalde voorwaarden, geldt een vrijstelling of vermindering van buitenlandse roerende voorheffing. Ook als uw Belgische vennootschap dividenden, interesten of royalties betaalt naar het buitenland, bepalen dubbelbelastingverdragen in welke mate de Belgische roerende voorheffing verschuldigd is.

  • Grensoverschrijdende activiteiten en buitenlandse investeringen
    Plant u een overname of richt u een nieuwe entiteit op in het buitenland? Dan moet u rekening houden met de lokale en internationale belastingregels. Zo moet u bijvoorbeeld bij het overbrengen van de zetel van uw vennootschap naar het buitenland mogelijk een exit-tax betalen.

  • Global mobility
    Nieuwe werknemers aantrekken in het buitenland? Of Belgische werknemers uitsturen naar het buitenland? Deze internationale regelgeving bevat zowel opportuniteiten als valkuilen. Wij zorgen ervoor dat u voorbereid aan de start staat.

Onze dienstverlening

Internationale fiscaliteit

Bij grensoverschrijdend ondernemen gelden niet alleen de Belgische fiscale regels, maar ook de fiscale wetgeving van andere landen. Onze experten volgen de wetgeving op de voet en zorgen dat uw onderneming aan alle verplichtingen voldoet. Indien nuttig, brengen we u in contact met lokale experten. Start u als buitenlandse ondernemer activiteiten op in België? Dan begeleiden wij u bij de opstartformaliteiten en latere opvolging.

Tax compliance

Elk land heeft zijn eigen fiscale spelregels. Wij ondersteunen u bij het naleven van alle aangifteverplichtingen, van vennootschapsbelasting tot roerende voorheffing. Via een fiscale scan analyseren we of u in aanmerking komt voor vrijstellingen en optimalisaties.

Advies bij vaste inrichtingen

Personeel, kantoor, magazijn of machines in het buitenland? Of is uw buitenlandse vennootschap actief in België?
Dan is er mogelijk sprake van een ‘vaste inrichting’, wat bijkomende fiscale verplichtingen met zich meebrengt. Via een PE-analyse (“permanent establishment -analyse”) bepalen we of dit het geval is. We helpen u op weg naar een marktconforme winstallocatie en geven een duidelijk zicht op uw verplichtingen.

Transfer pricing

Maakt uw onderneming deel uit van een internationale groep met grensoverschrijdende transacties? Dan moet u bij intragroeptransacties de regels rond transfer pricing (of interne verrekenprijzen) volgen en aan marktconforme voorwaarden werken.

Onze benchmarking-studies zijn hierbij een nuttig instrument. We kijken waar optimalisaties mogelijk zijn en helpen we u bij het uitwerken en implementeren van een transfer pricing-model, al dan niet gedocumenteerd in een interne transfer pricing-policy. Bij wijzigingen in uw supply chain bekijken we of een update van uw transfer pricing-beleid nodig is.

Waarom fiscaal advies bij transfer pricing?

Transfer pricing wint aan belang: de regels worden strenger en belastingcontroles frequenter. Meestal gaan belangrijke bedragen om tussen groepsvennootschappen, waardoor correcties bij een belastingcontrole aanzienlijke financiële gevolgen kunnen hebben.

Ook gelden bij transfer pricing strikte regels inzake documentatie. Onze experten ondersteunen u bij het opstellen en tijdig indienen van uw transfer pricing-documentatie (local file, master file, CbC-rapport).

transfer-pricing

Internationaal netwerk

Als lid van Baker Tilly International kunnen we beroep doen op een uitgebreid internationaal netwerk. Bij internationale fiscale vraagstukken brengen we u op die manier in contact met lokale experten.

Veelgestelde vragen rond internationaal belastingadvies

Kan ik de zetel van mijn vennootschap verplaatsen naar het buitenland?2025-09-02T09:53:37+02:00

Op juridisch vlak kan elke Belgische vennootschap relatief gemakkelijk haar maatschappelijke zetel verplaatsen naar het buitenland.

Op fiscaal vlak is er echter vaak een ‘exit-heffing’ van toepassing. Vooraleer een zetelverplaatsing doorgaat, kan best worden nagekeken wat de fiscale impact is voor de vennootschap en haar aandeelhouders.

Wat zijn de belangrijkste internationale rapporteringsregels?2025-09-02T09:50:59+02:00

Vooral grotere vennootschapsgroepen (geconsolideerde omzet hoger dan 750 Mio EUR) moeten binnen een internationaal kader aan verschillende rapporteringsregels voldoen. Voorbeelden zijn

Hoe worden buitenlandse inkomsten belast?2025-09-01T15:07:49+02:00

Belgische vennootschappen moeten hun wereldwijde inkomsten aangeven in de Belgische aangifte vennootschapsbelasting.

Om dubbele belasting te vermijden, waarbij dezelfde winst in twee landen wordt belast, heeft België met verschillende landen een dubbelbelastingverdrag afgesloten. Op basis van deze afspraken worden inkomsten die reeds in het buitenland zijn belast meestal in België  vrijgesteld.

Wanneer heb ik een vaste inrichting in België?2025-09-01T15:09:46+02:00

Op basis van het relevante dubbelbelastingverdrag kan een buitenlandse vennootschap een vaste inrichting hebben in België:

  • Bij personeelsleden op een Belgische payroll die ook effectief in België werken. Dan spreken we van een ‘personele’ vaste inrichting.
  • Als er in België een plaats van werkzaamheid waar de activiteiten worden uitgeoefend. Dit is bijvoorbeeld een kantoor, loods, opslagruimte (al dan niet gehuurd of gekocht) of een bouwwerf. Dan spreken we van een ‘materiële’ vaste inrichting.

Met een analyse brengen we in kaart of al dan niet aan de voorwaarden van een vaste inrichting of een Belgische inrichting is voldaan en of de vennootschap fiscale formaliteiten in België moet vervullen.

Neem vandaag de eerste stap naar groei.

Onze financiële experten staan klaar om uw onderneming te begeleiden in een veranderende wereld. Wij zorgen voor oplossingen die werken, nu én in de toekomst.

Gerelateerde artikels

Ga naar de bovenkant