Personenbelasting is een belangrijk aandachtspunt voor iedereen die Belgisch fiscaal inwoner is en Belgische en/of buitenlandse broninkomsten heeft. Iedere wijziging in situatie of inkomsten kan immers een fiscale impact hebben.
Onze experten zorgen voor de verwerking en optimalisatie van uw belastingaangifte. Daarnaast assisteren we u bij vragen van de belastingadministratie.
Wat houdt de personenbelasting in?
De personenbelasting is een directe belasting op het wereldwijde inkomen van particulieren. Iedereen die in België als fiscaal inwoner kwalificeert en inkomsten heeft, betaalt personenbelasting. Daarnaast zijn inkomsten van niet-inwoners onderworpen aan de belasting van niet-inwoners.
Voor zowel loontrekkenden als zelfstandigen is het dus belangrijk om de personenbelasting te optimaliseren.
Wie ondersteunen wij?
We begeleiden zowel bedrijfsleiders, zelfstandigen met een eenmanszaak als particulieren (werknemers) die actief zijn in binnen- en buitenland.
Onze dienstverlening: advies en optimalisatie van uw personenbelasting
Aangifte personenbelasting
Een vlotte afhandeling van uw personenbelasting van a tot z. We begeleiden u bij het voorbereiden en indienen van de aangifte en volgen de administratieve verplichtingen verder op. Bovendien kijken we of er optimalisaties mogelijk zijn.
Planning op maat
Vragen rond de impact van aandelen of vastgoed? Advies bij de beurstaks of de aankoop van cryptomunten? Benieuwd of u uw pensioen fiscaal kan optimaliseren? We begeleiden u naar een oplossing die het beste aansluit bij uw noden.
Opstarten eenmanszaak
Een eenmanszaak starten? Dan vallen uw inkomsten ook onder de personenbelasting. We adviseren u rond fiscale optimalisaties en begeleiden u bij het opstellen van uw aangifte.
Vragen van de belastingadministratie
Heeft u van de administratie een vraag om inlichtingen of bericht van wijziging ontvangen? Of wenst u bezwaar aan te tekenen tegen het ontvangen aanslagbiljet?Wij bekijken hoe we dit op een correcte manier kunnen behandelen om een zo positief mogelijk resultaat te bekomen.
Internationaal advies
Werkt u voor een buitenlandse werkgever? Of woont/werkt u in het buitenland? We adviseren over de impact op uw belastingsituatie en sociale zekerheid. We ondersteunen u ook bij de registratie van buitenlandse onroerende goederen. We zorgen ervoor dat u volledig compliant bent met de complexe internationale regelgeving.
Contact
Veelgestelde vragen rond personenbelasting
De personenbelasting kan u online indienen tot en met 15 juli 2025.
Bij zelfstandige inkomsten of beroepsinkomsten moet u deze indienen voor 16 oktober 2025. Dit geldt voor specifieke situaties, bijvoorbeeld wanneer u zelfstandige inkomsten heeft of voor het eerst een onroerend goed in het buitenland aangeeft.
Als bedrijfsleider valt een bezoldiging al snel in de hoogste schijf van de personenbelasting. Er zijn wel verschillende manieren om uw verloning fiscaal te optimaliseren.
- Zo kan u zichzelf onder meer een forfaitaire onkostenvergoeding uitkeren voor beroepsmatige kosten of een aanvullend pensioen opbouwen via de vennootschap.
- Ook maaltijdcheques en een bedrijfswagen zijn een manier om fiscaal te optimaliseren.
- Het uitkeren van een dividend kan op een fiscaal interessante manier gebeuren.
Onze experts helpen u graag met het opstellen van persoonlijke optimalisatie strategieën.
Student-ondernemers volgen de gewone regels rond de personenbelasting. Een student-ondernemer heeft in sommige gevallen recht op verminderde sociale bijdragen.
- Is het netto belastbaar jaarinkomen minder dan € 8.430,73? Dan hebt u recht op een vrijstelling van sociale bijdragen.
- Is het netto belastbaar jaarinkomen tussen € 8.430,73 en € 16.861,46? Dan betaalt u een verminderde sociale bijdrage van 20.50% op alle inkomsten boven € 8.430,73.
- Is het inkomen hoger dan € 16.861,46? Dan betaalt u sociale bijdragen van een zelfstandige in hoofdberoep
Koopt u kantoormateriaal aan of volgt u een professionele opleiding? Dan kan u die kosten vaak aftrekken van uw personenbelasting. Let wel op: niet alle kosten zijn volledig fiscaal aftrekbaar.
Als eenmanszaak is het aangewezen om voorafbetalingen te doen. Door deze voorschotten op de belasting tijdig te betalen, kan u een belastingvermeerdering vermijden. Bovendien zijn de betalingen op die manier meer gespreid, wat uw cashflow kan verbeteren.
De deadlines voor de voorafbetalingen zijn;
- kwartaal 1: voor 10/04
- kwartaal 2: voor 10/07
- kwartaal 3: voor 10/10
- kwartaal 4: voor 22/12
Startende ondernemers zijn de eerste 3 jaar vrijgesteld van belastingverhogingen bij onvoldoende voorafbetalingen.
Afhankelijk van de concrete situatie kunnen inkomsten uit cryptomunten op verschillende manieren worden gekwalificeerd. Elke situatie dient echter individueel beoordeeld te worden. De fiscale kwalificatie kan als volgt zijn:
- normaal beheer van privévermogen (0% belasting)
- diverse inkomsten (33% belasting)
- beroepsinkomsten (progressieve belastingtarieven)
- roerende inkomsten (30% roerende voorheffing)
Ook de nieuwe meerwaardebelasting van 10% zal een impact hebben op cryptowinsten.
Eén van de grote verschillen is dat de inkomsten van een eenmanszaak onderworpen zijn aan de personenbelasting.
De inkomsten van een vennootschap zijn daarentegen onderworpen aan de vennootschapsbelasting. Als bestuurder van uw vennootschap kan u vervolgens uw persoonlijke inkomsten optimaliseren via de personenbelasting door uitkering van onder andere een bezoldiging of dividend.
De tarieven voor de personenbelasting zijn progressief. Dit betekent dat het belastingpercentage stijgt bij een hoger inkomen.
Hieronder vindt u de tarieven voor aanslagjaar 2025 (inkomstenjaar 2024). Deze zijn van toepassing voor zowel particulieren, zelfstandigen als zelfstandigen in bijberoep.
- Belastingvrije som: tot 10.910 EUR
- Tot € 16.320: 25%
- Van € 16.320: tot € 28.800: 40%
- Van € 28.800 tot € 49.840: 45%
- Vanaf € 49.840: 50%
Voorbeeld
Stel dat u een belastbaar inkomen hebt van €41.200 (dit is na aftrek van beroepskosten).
- Op de eerste schijf betaalt u 25% belastingen (tot € 16.320), maar u moet ook rekening houden met de belastingvrije som van € 10.910.
- € 16.320 – € 10.910 = € 5.410
- 25% van € 5.410 = € 1.352,50
- Op de tweede schijf (€ 16.320 tot € 28.800) betaalt u 40% belastingen.
- 40% van € 12.480 = € 4.992
- Op de derde schijf (€ 28.800 tot € 41.200) betaalt u 45% belastingen
- 45% van € 12.400 = € 5.580
De totale belasting die u betaalt in dit geval is € 11.924,50 (€ 1.352,50 + € 4.992 + € 5.580). Hier komen nog gemeentebelastingen bij. De gemeentelijke opcentiemen zijn afhankelijk van de gemeente waar u woont.
Neem vandaag de eerste stap naar groei.
Onze financiële experten staan klaar om uw onderneming te begeleiden in een veranderende wereld. Wij zorgen voor oplossingen die werken, nu én in de toekomst.
Gerelateerde artikels

Overzicht aftrekbaarheid kosten AJ 2026
Kosten die gemaakt worden voor de economische activiteit van een onderneming, zijn in beginsel fiscaal aftrekbaar. Voor bepaalde kosten echter voorziet de fiscale wetgeving in een aftrekbeperking. Het overzicht van aftrekbaarheid van kosten geeft een beeld van van de courante kosten waarvoor een fiscale aftrekbeperking geldt voor boekjaar 2025 (aanslagjaar 2026).

Meerwaardebelasting op financiële activa vanaf 2026: impact op beleggers en ondernemers
Met de nieuwe meerwaardebelasting (voorheen ‘solidariteitsbijdrage’ genoemd) van 10% op financiële activa, kan ook België zich rekenen bij de landen die vermogenswinsten belasten. Al gelden wel andere regels voor modale investeerders versus aandeelhouders met een aanmerkelijk belang van minstens 20% van de aandelen in een vennootschap.

Nieuwe fiscale spelregels: Programmawet is een feit
Op 10 juli werd gepubliceerd dat (slechts een deel van) de artikelen van de Programmawet werden aangenomen in plenaire vergadering, wellicht aangezien nagenoeg gelijktijdig ook een amendement werd ingediend. Ondertussen heeft de Kamer op 17 juli finaal de langverwachte Programmawet in haar geheel aanvaard en bevestigd dat de tekst volledig overeenstemt met de eerdere tekst van 10 juli. Het merendeel van de fiscale wetswijzigingen treedt in werking bij publicatie in het Belgische Staatsblad, wat de komende dagen wordt verwacht. Hieronder staan wij stil bij de belangrijkste fiscale wijzigingen.

Uitstel voor fiscale wetswijzigingen met geplande startdatum 1 juli
Op 25 juni jl. werd de stemming over de programmawet door een demarche van de oppositie geblokkeerd. Hierdoor liep een eerste reeks van hervormingen door de federale regering vertraging op. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen voor u als ondernemer die via deze veelbesproken programmawet zouden worden ingevoerd? Ervan uitgaande dat dit tijdelijk uitstel geen afstel is, lichten we in dit artikel een selectie van relevante fiscale maatregelen toe.

Recht op btw-aftrek na de vervaltermijn: circulaire licht toepassingsgebied van Biosafe-arrest in België toe
De Belgische btw-administratie publiceerde recent een circulaire die de gevolgen van het Europese Biosafe-arrest (Hof van Justitie - zaak C-8/17 van 12 april 2018, Biosafe) toelicht in de Belgische praktijk (Circulaire 2025/C/23 van 28 april 2025). Deze circulaire verduidelijkt in welke gevallen een belastingplichtige zijn recht op btw-aftrek alsnog kan uitoefenen na het verstrijken van de standaard vervaltermijn en licht toe welke (strenge) modaliteiten hierbij nageleefd moeten worden.

Dividenden: liquidatiereserve en VVPRbis groeien naar elkaar toe
In het federale regeerakkoord werd aangekondigd dat het fiscale stelsel van de liquidatiereserve en het VVPR bis -stelsel “maximaal” zouden worden geharmoniseerd. In uitvoering daarvan stemt het onlangs door de Ministerraad goedgekeurde ontwerp van Programmawet de wachttermijn en het belastingtarief van als dividend uitgekeerde liquidatiereserves af op de termijn en het tarief die gelden in het VVPR bis - stelsel, aangezien beide regimes een vergelijkbaar doel nastreven (zie reeds kort Fisc . 2025, nr. 1878, 3).